A kereskedelem hatalmas lépésekben fejlődik, úgy ahogy minden más manapság. Már most is olyan szolgáltatások érhetőek el, amik 10-20 évvel ezelőtt még elképzelhetetlenek voltak. De hová tartunk, mi lesz a vásárlás jövője?

A vásárlásnak eredetileg arról kellene szólnia, hogy megvesszük azokat a termékeket, amelyek fontosak vagy értékesek számunkra. Persze ma már nem csak erről van szó, hiszen a társadalmi elvárások és persze a kereskedők folyamatos kísértései sokkal jobban vonzzanak minket, mint a valóban szükséges áruk.

A világ digitális fejlődése rohamos tempóban zajlik, és talán sosem lesz vége.

Napjainkban egyre több márka jön létre, melyek közül szinte mindegyik életben is marad, a közösségi médiának és a fogyasztói társadalomnak köszönhetően. A Facebook nagyjából 16 millió márkát tart számon, de ez a mennyiség folyamatosan növekszik. A márkák bár versenyben állnak egymással, mégis nagyjából mindegyik képes életben maradni, nem kell hozzá más, csak egy jó marketingstratégia és a közösségi média kihasználása.

Sok szakértő szerint a negyedik ipari forradalom felé tartunk, ahol már minden ügyfél intelligens, hiszen éjjel-nappal működő eszközökhöz és valós idejű interakciókhoz kapcsolódik. A kor, amelyben élünk az ügyfél kora, és minden marketinges számára egy új kihívás az, hogy hogyan kapcsolódjon kreatív, még nem látott módon hozzá.

„A digitális ember figyelme egyre csökken, korlátozott. A digitalizmus előre helyezi a felhasználót, hogy megérintse őt valamilyen módon, érintkezni tudjon az életével, így személyes kapcsolatok alakulhassanak ki.”

Olyan vállalkozásokat kell létrehozni, amelyek megfelelnek a digitális gazdaság rugalmasságának és pozitív gondolatokat sugároznak. „Ez azt jelenti, hogy mindenben lehetőséget látunk, ott is, ahol mások bizonytalanságot tapasztalnak, hiszen olyan személyre szabott márka-élményeket készítünk, amelyek a korábbiakhoz képest eltérőek és jobbak lehetnek.”

„A 2018-as és az azt követő évek sikerei nagyban függnek az erős vezetésektől és az elszántságtól, valamint a szervezetekben tapasztalható összetettség és rendezettség kialakításától.”

A digitális fejlődés változásokat hoz nem csak a kereskedők, de a vásárlók viselkedésében is.

A vásárlás jövőjével foglalkozó tanulmányban olvasható, hogy a vásárlási magatartás az életkortól függ. A fiatalabb vásárlók nyitottabbak az online vásárlás és a digitális kínálat felé, viszont a korábbi generációk is egyre inkább befogadó ezzel kapcsolatban.

A pozitív vásárlási élmény nagyon fontos egy kiskereskedő számára, hiszen ez hozza létre a növekedő vevői bázist, míg a negatív élmény rossz hatással van a márka és brand életére. Az elektronikai kiskereskedelemben például egy ügyfél-központú és gondoskodó szolgáltatás a legfontosabb, amelyet egy boltban lévő üzletkötő szolgáltat, bár ez tulajdonképpen minden platformra igaz lehet.

Ma már könnyedén tudunk információkat szerezni egy márkáról, mindössze egy kattintással a világhálón, hiszen az emberek előszeretettel véleményezik publikusan a termékeket. És persze az otthon a számítógép elé leülő vásárló a legkritikusabb és legszókimondóbb.

A pozitív véleményeknek az egyik legnagyobb kiindulója lehetnek a promóciók, az ajánlatok, valamint a juttatások minősége és mennyisége. A fiatalabb korosztályok hűségének alapja általában valamilyen játék, vagy egy jó videós anyag, amely nyereményeket közöl. Természetesen ide tartoznak a különböző hűség-, vagy törzsvásárlói kártyák is, amiket legfőképpen az idősebb korosztály használ előszeretettel.

Továbbá az is fontos, hogy a kiskereskedők célszerűbbé tegyék a fiatalabb korosztály számára a termékeket, tehát mindenképpen rendelkezzenek webáruházakkal, illetve mobilos applikációval.

Nagyon fontos tehát, hogy kereskedőként csak úgy fogunk nem elveszni a tömegben, ha egyedit tudunk nyújtani és persze egy jó marketingstratégiát állítunk fel. A jövőben az online tér még a mostaninál is nagyobb lesz és várhatóan még több és még különbözőbb szolgáltatások között válogathatunk majd. Azért vásárlóként is fontos, hogy ne engedjünk minden csábításnak, és okosan gondolju